ΕΜΜΗΝΟΠΑΥΣΗ

ΕΜΜΗΝΟΠΑΥΣΗ

Για πολλές γυναίκες, η εμμηνόπαυση θεωρείται μια δύσκολη διαδικασία, κυρίως λόγω των συμπτωμάτων που την συνοδεύουν (συνήθως οι συναισθηματικές και οργανικές παρενέργειες). Η εμμηνόπαυση είναι ένα γεγονός για όλες τις γυναίκες. Δεν έχει σημασία ποια είσαι ή από πού είσαι, εάν είσαι γυναίκα τότε σε κάποια στιγμή της ζωή σου θα πρέπει να έρθεις αντιμέτωπη με τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης.

 

Αυτό βοηθάει ώστε να ερμηνεύσουμε την εμμηνόπαυση ως φυσικό μέρος της διαδικασίας γήρανσης και όχι ως ασθένεια ή προβληματική κατάσταση.

Η μετάβαση αυτή μπορεί να συνοδεύεται με την αντιμετώπιση ανεπιθύμητων συμπτωμάτων, όπως αύξηση σωματικού βάρους, χαμηλά επίπεδα ενέργειας, χαμηλή σεξουαλική επιθυμία και αλλαγές στη διάθεση.

Ο συνήθης τρόπος αντιμετώπισης είναι η θεραπεία υποκατάστασης ορμονών (δισκία οιστρογόνων και/ή προγεστερόνης ή χρήση ορμονικών κρεμών). Ωστόσο, ο κίνδυνος για την υγεία της γυναίκας από τη χρήση φαρμάκων υποκατάστασης ορμονών προκαλεί ανησυχίες.

Τι είναι η εμμηνόπαυση;

Το Ινστιτούτο Έρευνας Υγείας των γυναικών του Northwestern University εξηγεί πως υπάρχουν τρία στάδια της εμμηνόπαυσης [1]:

  • Περιεμμηνόπαυση
  • Εμμηνόπαυση
  • Μετεμμηνόπαυση

Σε αντίθεση με αυτό που πολλοί πιστεύουν (ή που αισθάνονται), η εμμηνόπαυση δεν διαρκεί για πάντα και το σώμα σας εξοικειώνεται με τις νέες αλλαγές σιγά σιγά.

Η διάρκεια εξαρτάται από τη κάθε γυναίκα, το σώμα της και την κατάσταση της συνολικής της υγείας.

Η εμμηνόπαυση είναι η οριστική διακοπή του εμμηνορροϊκού κύκλου μιας γυναίκας και επομένως και της γονιμότητα της. Από τεχνικής άποψης, η εμμηνόπαυση ξεκινάει ένα χρόνο μετά τη τελευταία περίοδο της γυναίκας (που σημαίνει αμηνόρροια ή έλλειψη εμμηνορροϊκού κύκλου για ένα χρόνο) [2].

Τα πρώιμα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης συνήθως εμφανίζονται κοντά στην ηλικία των 35 ετών, όταν οι ωοθήκες αρχίζουν να γίνονται μικρότερες και σταματούν να παράγουν ορμόνες (οιστρογόνα και προγεστερόνη) που ελέγχουν τον εμμηνορροϊκό κύκλο.

Στατιστικά στοιχεία σχετικά με την εμμηνόπαυση

  • Η εμμηνόπαυση συνήθως συμβαίνει μεταξύ 45-55 ετών, ενώ η μέση ηλικία είναι τα 51 έτη.

  • Εκτιμάται ότι το 75 % των γυναικών ηλικίας 50-55 είναι μετεμμηνοπαυσιακές, ενώ μεταξύ των ηλικιών 40-45 μόνο το 5% έχει βιώσει φυσική εμμηνόπαυση.

  • Οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι περίπου 6.000 γυναίκες στις Η.Π.Α. φτάνουν στο σημείο της εμμηνόπαυσης επίσημα κάθε μέρα (2 εκατομμύρια γυναίκες το χρόνο).

  • Μόνο περίπου το 1% των γυναικών βιώνουν την εμμηνόπαυση πριν την ηλικία των 40 ετών (πρόωρη εμμηνόπαυση).

  • Τα δυο πιο συνηθισμένα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης είναι οι εξάψεις και η ξηρότητα του κόλπου, ακολουθούμενες από διαταραχές στον ύπνο, δυσουρικά ενοχλήματα, σεξουαλική δυσλειτουργία και αλλαγές στη διάθεση.

  • Σύμφωνα με μια έρευνα που δημοσίευσε η Αμερικάνικη Εταιρεία Εμμηνόπαυσης, το 80% των γυναικών που βιώνουν την εμμηνόπαυση δεν έχουν αναφέρει μείωση στη ποιότητα ζωής τους και μόνο περίπου το 10% αναφέρει αισθήματα απελπισίας, ευερεθιστότητας ή κόπωσης κατά τη διάρκεια μετάβασης στην εμμηνόπαυση [3].

  • Σήμερα, οι γυναίκες ζουν τουλάχιστον το ένα τρίτο της ζωής τους μετά την εμμηνόπαυση. Μέχρι το 2026, εκτιμάται ότι το ένα τέταρτο του ενήλικου πληθυσμού που ζει στις ανεπτυγμένες χώρες θα είναι γυναίκες ηλικίας άνω των 50 ετών.

  • Μερικές μελέτες δείχνουν πως γύρω στο 50% των γυναικών που ζουν στις Η.Π.Α. είναι πιο ευτυχισμένες και πιο ικανοποιημένες μεταξύ των ηλικιών 50-65 σε σύγκριση με την ηλικία των 20, 30 και 40.

Κοινά συμπτώματα εμμηνόπαυσης

Ο ρυθμός με τον οποίο ρυθμίζονται οι διάφορες αναπαραγωγικές ορμόνες κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης ποικίλλει από γυναίκα σε γυναίκα, έτσι τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης μπορεί να είναι πολύ διαφορετικά από άτομο σε άτομο και ακόμη πολύ απρόβλεπτα.

Οι ορμόνες δεν τείνουν να μειώνονται με γρήγορο και γραμμικό τρόπο γεγονός που εξηγεί γιατί η περίοδο μιας γυναίκας μπορεί να έρθει και να σταματήσει κατά τη διάρκεια της μετάβασης στην εμμηνόπαυση.

Μερικά από τα πιο κοινά συμπτώματα της εμμηνόπαυσης είναι [4]:

  • Μη κανονική περίοδος

  • Εξάψεις και νυχτερινές εφιδρώσεις: το Πανεπιστήμιο του John Hopkin αναφέρει πως περίπου το 75% των εμμηνοπαυσιακών γυναικών βιώνουν εξάψεις (ξαφνικές, σύντομες, παροδικές αυξήσεις στη θερμοκρασία του σώματος), 80% των οποίων εμφανίζονται έως 2 χρόνια ή λιγότερο. Γύρω στο 15% των εμμηνοπαυσιακών αναφέρουν ότι έχουν “σοβαρές εξάψεις” που προκαλούνται από τις ορμονικές αλλαγές που επηρεάζουν τον υποθάλαμο, ο οποίος και ελέγχει τη θερμοκρασία του σώματος.

  • Μεταβολές στη διάθεση: Αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν αυξημένη ευερεθιστότητα, άγχος ή συμπτώματα κατάθλιψης.

  • Κολπική ξηρότητα: Ο κόλπος τεχνικά λεπταίνει και χάνει την ελαστικότητα του (κολπική ατροφία).

  • Αυξημένο κοιλιακό λίπος και αύξηση του σωματικού βάρους λόγω της επιβράδυνσης του μεταβολισμού.

  • Αϋπνία και αλλαγές στη ποιότητα του ύπνου.

  • Αραίωση μαλλιών και ξηροδερμία.

  • Αλλαγές στην ούρηση: Λόγω αλλαγών στο κολπικό ιστό, μερικές γυναίκες εμφανίζουν συχνές, ξαφνικές, έντονες παρορμήσεις για ούρηση, ή έχουν προβλήματα ακράτειας.

  • Μείωση μαστών

  • Μειωμένη σεξουαλική ορμή: Η ροή του αίματος μειώνεται στη περιοχή των γεννητικών οργάνων, τα χείλη γίνονται μικρότερα και ο μυϊκός ιστός της κλειτορίδας αρχίζει να συρρικνώνεται.

  • Αλλαγές στη μήτρα, στις ωοθήκες και τον τράχηλο

  • Μεγαλύτερος κίνδυνος για άλλες παθήσεις και επιπλοκές (π.χ. καρδιαγγειακές και οστεοπόρωση).

Η αλλαγή από μια νεανική, ζωντανή, γόνιμη γυναίκα σε μια ώριμη γυναίκα μπορεί μερικές φορές να προκαλέσει έντονο στρες, σωματικό και συναισθηματικό.

Εάν όμως κατανοήσετε το μηχανισμό της εμμηνόπαυσης, την αποδεχτείτε και την αγκαλιάσετε και χρησιμοποιήσετε τις κατάλληλες θεραπείες που δεν θα βάλουν την υγεία σας σε κίνδυνο για την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων, τότε αυτή μπορεί να είναι μια από τις πιο πολύτιμες περιόδους της ζωής σας.

Μια υγιεινή διατροφή που θα βοηθήσει στην ισορροπία των ορμονών της γυναίκας στην εμμηνόπαυση

  • Τρώτε φρέσκα, οργανικά φρούτα και λαχανικά κάθε μέρα. Όχι κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης (ή σε οποιοδήποτε από τα στάδια της εμμηνόπαυσης), αλλά όλη τη διάρκεια της ζωής σας, είναι καλό να καταναλώνετε φρέσκα βιολογικά τρόφιμα που έχουν καλλιεργηθεί τοπικά και έχουν υποστεί τη λιγότερη δυνατή επεξεργασία.

  • Λάβετε υπόψη ότι ίσως χρειαστεί να καταναλώσετε λιγότερες θερμίδες συνολικά για να διατηρήσετε το βάρος σας. Περιορίστε τις “κενές θερμίδες” μειώνοντας την πρόσληψη συσκευασμένων ή επεξεργασμένων τροφίμων, πρόσθετης ζάχαρης, απλών υδατανθράκων, ζαχαρούχων ποτών, οινοπνεύματος και ραφιναρισμένων ελαίων.

  • Συμπληρώστε τα τρόφιμα υψηλής περιεκτικότητας σε φυτικές ίνες για να ελέγξετε την όρεξη σας ,να ενισχύσετε την πεπτική υγεία σας και να ωφελήσετε την καρδιά σας.

  • Πίνετε άφθονο και καθαρό νερό.

Άσκηση

Η άσκηση όχι μόνο ενισχύει τα επίπεδα σεροτονίνης, βελτιώνοντας έτσι τη διάθεση, την όρεξη και τον ύπνο σας, αλλά τα οφέλη της έχουν αποδειχθεί και σε άλλες καταστάσεις.

Η μετάβαση στην εμμηνόπαυση μπορεί να είναι μια δυνητικά επικίνδυνη χρονική περίοδος για τη γυναίκα, λόγω των διαταραχών σε μεταβολικό επίπεδο. Μια πολύ πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism της Ενδοκρινολογικής Αμερικανικής Εταιρείας τον Οκτώβριο 2018 έδειξε για πρώτη φορά πως οι γυναίκες μέσης ηλικίας στην περιεμμηνοπαυσιακή περίοδο και όχι αυτές, που είναι ήδη σε εμμηνόπαυση, ενδέχεται να μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιακών παθήσεων και διαβήτη τ2 δίνοντας βάρος στην άσκηση και στην κατανάλωση μιας διατροφής χαμηλών θερμίδων

Αυτή η μελέτη είναι μοναδική, επειδή επικεντρώνεται σε ένα προγενέστερο στάδιο της ζωής των γυναικών, τη μεταβατική περίοδο στη μέση ηλικία, ώστε να αποφευχθεί η εμφάνιση τέτοιων ασθενειών” λέει η επικεφαλής της μελέτης Jennifer S. Lee, MD, PhD, αναπληρώτρια καθηγήτρια Ιατρικής του Stanford.

References:

[1] http://menopause.northwestern.edu/content/stages-menopause

[2] https://www.webmd.com/menopause/guide/menopause-basics#1

[3] http://www.menopause.org/docs/2012/cg_a.pdf?sfvrsn=2

[4] http://www.project-aware.org/Experience/symptoms.shtml

[5] https://www.nhlbi.nih.gov/science/womens-health-initiative-whi

Phone: 211-4093986
Fax: 6974321923
Παγκράτι, 11633, Αθήνα
Υμηττού 121
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων