Αυξημένη κατανάλωση ακόρεστων λιπών σχετίζεται με μείωση θνησιμότητας

Η κατανάλωση μεγαλύτερων ποσοτήτων σε ακόρεστα λίπη συσχετίστηκε με χαμηλότερη θνησιμότητα, σύμφωνα με μια μελέτη από το Χάρβαρντ Τ.Η. Chan (Σχολή Δημόσιας Υγείας), που διήρκησε πάνω από τρεις δεκαετίες.

Οι ερευνητές επίσης βρήκαν πως αυξημένη κατανάλωση κορεσμένων και trans λιπαρών οξέων συνδέεται με υψηλότερη θνησιμότητα σε σύγκριση με τον ίδιο αριθμό θερμίδων από υδατάνθρακες. Το πιο σημαντικό είναι πως, αντικαθιστώντας τα κορεσμένα λίπη με ακόρεστα λίπη, αυτά παρέχουν σημαντικά οφέλη για την υγεία.

Αυτή η μελέτη παρέχει περαιτέρω στήριξη στις Αμερικανικές Διαιτητικές Οδηγίες 2015-2020, που υπογραμμίζουν τη σημασία προέλευσης του λίπους και όχι του συνολικού ποσού του λίπους στη διατροφή.

Η μελέτη είναι η πιο λεπτομερής και σημαντική εξέταση ως σήμερα σχετικά με τις επιπτώσεις των λιπών στην υγεία μας. Προτείνει την αντικατάσταση κορεσμένων λιπών, όπως το βούτυρο, λαρδί και το λίπος κόκκινου κρέατος με ακόρεστα λίπη φυτικής προέλευσης, όπως το ελαιόλαδο, το αβοκάντο και τους ξηρούς καρπούς, που προσδίδουν σημαντικά οφέλη για την υγεία.

Όπως τόνισε και ο επικεφαλής της έρευνας Dong Wang, υποψήφιος διδάκτωρ του Τμήματος Διατροφής και Επιδημιολογίας της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Χάρβαρντ: «Υπήρξε μεγάλη σύγχυση στην βιοϊατρική κοινότητα και το ευρύ κοινό τα τελευταία δύο χρόνια σχετικά με τις επιπτώσεις στην υγεία των συγκεκριμένων τύπων λίπους στη διατροφή».

 “Αυτή η μελέτη καταγράφει τα σημαντικά οφέλη των ακόρεστων λιπών, ιδιαίτερα όταν αυτά αντικαθιστούν τα κορεσμένα και trans λιπαρά.”

Η μελέτη συμπεριέλαβε 126.233 συμμετέχοντες από δύο μεγάλες μακροπρόθεσμες μελέτες, τη Nurses’ Ηealth Study και τη Health Professionals Follow-Up Study και περιείχε ερωτήσεις ανά 2-4 χρόνια για τη διατροφή τους, τον τρόπο ζωής και υγείας για έως και 32 χρόνια. Κατά τη διάρκεια της παρακολούθησης, 33.304 θάνατοι καταγράφηκαν.

Ερευνητές από το Χάρβαρντ Chan School και το νοσοκομείο Brigham & Women εξέτασαν τη σχέση μεταξύ των τύπων των λιπών στη διατροφή των συμμετεχόντων και του συνόλου θανάτων των ανθρώπων κατά τη διάρκεια της περιόδου της μελέτης, καθώς και τους θανάτους που οφείλονται σε καρδιαγγειακά νοσήματα (CVD), καρκίνο, νευρο-εκφυλιστικές ασθένειες και αναπνευστική νόσο.

Διαφορετικοί τύποι διατροφικού λίπους είχαν διαφορετική σχέση με τη θνησιμότητα. Κάθε 2% υψηλότερη πρόσληψη trans λιπαρών σχετίστηκε με 16% περισσότερες πιθανότητες πρόωρου θανάτου, κατά τη διάρκεια της περιόδου της μελέτης. Υψηλότερη κατανάλωση κορεσμένων λιπών συνδέεται επίσης με αυξημένο κίνδυνο θνησιμότητας. Σε σύγκριση με τον ίδιο αριθμό θερμίδων από υδατάνθρακες, κάθε αύξηση κατά 5% πρόσληψης κορεσμένων λιπών συσχετίστηκε με 8% υψηλότερο κίνδυνο συνολικής θνησιμότητας.

Αντιστρόφως, η πρόσληψη υψηλών ποσοτήτων ακόρεστων λιπών, τόσο πολυακόρεστων όσο και μονοακόρεστων, συνδέθηκε με 11% έως 19% χαμηλότερη συνολική θνησιμότητα σε σύγκριση με τον ίδιο αριθμό θερμίδων από υδατάνθρακες. Τόσο τα ωμέγα-6 πολυακόρεστα λίπη, που βρέθηκαν στα περισσότερα φυτικά έλαια όσο και τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα που βρίσκονται στα ψάρια, συσχετίστηκαν με χαμηλότερο κίνδυνο πρόωρου θανάτου.

Οι επιπτώσεις στην υγεία των συγκεκριμένων τύπων λιπών σχετίστηκαν από το πώς οι άνθρωποι τα αντικαθιστούσαν. Για παράδειγμα, οι άνθρωποι που αντικατέστησαν κορεσμένα με ακόρεστα ή πολυακόρεστα, είχαν σημαντικά χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου συνολικά κατά τη διάρκεια της μελέτης, καθώς και χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου από καρδιαγγειακά νοσήματα, καρκίνο, νευρο-εκφυλιστικές παθήσεις και αναπνευστική νόσο, σε σύγκριση με εκείνους που διατήρησαν υψηλή πρόσληψη κορεσμένων λιπών. Τα ευρήματα για την καρδιαγγειακή νόσο είναι συνεπή με πολλές πρότερες μελέτες που δείχνουν μειωμένη ολική και LDL χοληστερόλη, όταν ακόρεστα λίπη αντικαθιστούν trans ή κορεσμένα λίπη.

Οι άνθρωποι που αντικατέστησαν κορεσμένα λίπη με υδατάνθρακες είχαν μόνο ελαφρά χαμηλότερο κίνδυνο θνησιμότητας. Επιπλέον, η αντικατάσταση ολικού λίπους με υδατάνθρακες συσχετίστηκε με αρκετά υψηλότερη θνησιμότητα. Αυτό δεν ήταν έκπληξη, επειδή οι υδατάνθρακες στην αμερικανική διατροφή τείνουν να είναι κατά κύριο λόγο επεξεργασμένο άμυλο και ζάχαρη, τα οποία έχουν παρόμοια επίδραση στον κίνδυνο θνησιμότητας, όπως τα κορεσμένα λίπη.

Αναδεικνύεται λοιπόν η σημασία της εξάλειψης των trans λιπαρών και η αντικατάσταση κορεσμένων λιπαρών με ακόρεστα λίπη, συμπεριλαμβανομένων  των ωμέγα-6 και ωμέγα-3 πολυακόρεστων λιπαρών οξέων. «Στην πράξη, αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την αντικατάσταση ζωικών λιπών με μια ποικιλία από υγρά φυτικά έλαια», δήλωσε ο κύριος συγγραφέας Frank B. Hu, καθηγητής διατροφής και επιδημιολογίας της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Χάρβαρντ και καθηγητής ιατρικής στο Harvard Medical School.

Βιβλιογραφικές αναφορές:

“Specific Dietary Fats in Relation to Total and Cause-Specific Mortality,” Dong D. Wang, Yanping Li, Stephanie E. Chiuve, Meir J. Stampfer, JoAnn E. Manson, Eric B. Rimm, Walter C. Willett, and Frank B. Hu, JAMA Internal Medicine, online July 5, 2016, doi:10.1001/jamainternmed.2016.2417

Χρησιμοποιούμε cookies για να κάνουμε ακόμη καλύτερη την εμπειρία σας στο site μας. Αν συμφωνείτε, υποθέτουμε ότι είστε σύμφωνος/η να δέχεστε cookies από αυτό το site.

Privacy Settings saved!
Setari permisiuni

Utilizăm fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe website-ul nostru. Dacă continuați, presupunem că sunteți de acord să primiți cookie-uri de pe acest site.

Utilizăm fișiere de tip cookie pentru a personaliza și imbunătăți experiența ta pe website-ul nostru.

Utilizăm fișiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe website-ul nostru.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services