Γιατί είναι τόσο σημαντικά τα ωμέγα 3 λιπαρά οξέα για την υγεία μας;

Τα ωμέγα 3 αποτελούν μια βασική κατηγορία πολυακόρεστων απαραίτητων λιπαρών οξέων, με σημαντικούς ρόλους στις κυτταρικές διεργασίες, που λαμβάνουν χώρα σε κάθε επίπεδο ιστού στο σώμα, από το νευρικό σύστημα έως το δέρμα και μπορούν να προσφέρουν ορισμένα οφέλη για τη διατήρηση της σωματικής υγείας.

Επειδή το σώμα δεν τα παράγει, πρέπει να ληφθούν από πηγές τροφίμων.

Τα ωμέγα 3 λιπαρά οξέα βρίσκονται σε πολλά συμπληρώματα διατροφής, τα οποία πολλοί άνθρωποι λαμβάνουν καθημερινά για διάφορους σκοπούς, όπως η εύρυθμη λειτουργία του καρδιαγγειακού συστήματος ή η πρόληψη της αθηροσκλήρωσης.

Πολλές κλινικές και επιστημονικές μελέτες πιστοποιούν τις ιδιότητες αυτών των λιπαρών οξέων και τα οφέλη που προσφέρουν, όπως η καταπολέμηση των συμπτωμάτων της κατάθλιψης, η ανακούφιση των συμπτωμάτων της ρευματοειδούς αρθρίτιδας ή η αύξηση της ικανότητας συγκέντρωσης στα παιδιά.

Τελικά, τί είναι τα ωμέγα 3; Πόσο χρειαζόμαστε καθημερινά και ποιες είναι οι καλές πηγές ωμέγα 3;

Η ανάγκη που έχουμε για τα ωμέγα 3 λιπαρά οξέα ποικίλλει καθόλη τη διάρκεια της ζωής μας. Μια μέση συνιστώμενη δόση για έναν ενήλικα που τηρεί μια βασική διατροφή θα μπορούσε να είναι το 1 g την ημέρα.

Ανάλογα με τις υπάρχουσες χρόνιες νοσηρότητες, πολλοί άνθρωποι μπορεί να χρειάζονται μεγαλύτερη ποσότητα λιπαρών οξέων ωμέγα 3.

Γι’  αυτό το λόγο, συνιστάται ένα άτομο να μιλήσει με τον ιατρό του και να προσδιοριστεί βάσει του ιατρικού ιστορικού και εξετάσεων η πιθανότητα να χρησιμοποιήσει συμπλήρωμα ωμέγα 3.

Ποια διατροφή συμβάλλει στην επίτευξη επαρκούς πρόσληψης λιπαρών οξέων;

Η μεσογειακή διατροφή αποτελεί εξαιρετική επιλογή μια και είναι πλούσια σε φρέσκα ψάρια, θαλασσινά, φύκια και λαχανικά. Ομοίως η ιαπωνική διατροφή, η οποία επιπλέον των ψαριών περιέχει και ζύμη κόκκινου ρυζιού, που περιέχει μονακολίνη Κ (η μονακολίνη Κ  έχει αποδειχθεί ότι μπορεί να βοηθήσει στον έλεγχο των επιπέδων της χοληστερόλης στο σώμα αναστέλλοντας τη δράση του ενζύμου HMG-CoA reductase, που συμμετέχει σε αυτή τη διαδικασία, καθώς μειώνει την σύνθεσή της από τον οργανισμό, ενώ παράλληλα μειώνει και τα επίπεδα της «κακής χοληστερίνης» (LDL-λιποπρωτεΐνη χαμηλής πυκνότητας), η οποία μεταφέρει χοληστερόλη από το συκώτι προς τους περιφερειακούς ιστούς).

Γενικές πληροφορίες για τα ωμέγα 3 λιπαρά οξέα

Τα τρία κύρια ωμέγα 3 λιπαρά οξέα είναι το α-λινολενικό (ALA), το εικοσαπεντανοϊκό (EPA) και το δοκοσαεξανοϊκό οξύ (DHA).

Το ALA το συναντάμε κυρίως σε σπόρους λιναριού, σε καρύδια, σε πράσινα σκούρα λαχανικά κ.α.

Τα EPA και DHA τα βρίσκουμε στα ψάρια και τα θαλασσινά.

Το ALA είναι ένα απαραίτητο λιπαρό οξύ, άρα το σώμα δεν το παράγει και έτσι πρέπει να το λαμβάνουμε από τα τρόφιμα. Το σώμα μπορεί να μετατρέψει ALA σε EPA και DHA, αλλά σε πολύ μικρές μόνο ποσότητες.

Επομένως, η λήψη τους γίνεται πρακτικά από θαλασσινά τρόφιμα ή από συμπληρώματα διατροφής. Τα λιπαρά ψάρια όπως ο τόνος, ο σολομός ή η σαρδέλα είναι βασικοί υποδοχείς ωμέγα 3 μέσω του πλαγκτόν που τρώνε. Για να είναι υψηλής ποιότητας τα συμπληρώματα διατροφής με ωμέγα 3 πρέπει να λαμβάνονται από ψάρια βαθέων υδάτων.

Το DHA έχει διαφορετικό ρόλο από το EPA, κυρίως δομικό, απορροφάται ευκολότερα στις κυτταρικές μεμβράνες, ενώ το EPA, το οποίο βρίσκεται περισσότερο στο εξωκυττάριο χώρο, έχει μεγαλύτερη συμβολή στην αντιφλεγμονώδη διαδικασία. Έτσι, οι αποθήκες EPA πρέπει να ανανεώνονται συχνά μέσω της διατροφής ή συμπληρωματικά.

Ωμέγα 3 και ο ρόλος τους στα παιδιά

Το DHA  είναι πολύ σημαντικό από τη βρεφική ηλικία, λόγω της συμβολής του στη διαδικασία ανάπτυξης και ωρίμανσης του κεντρικού νευρικού συστήματος (εγκέφαλος, οπτικό σύστημα, περιφερικά νεύρα, νωτιαίος μυελός).

Η κύρια πηγή ωμέγα 3 λιπαρών οξέων στα μωρά είναι το μητρικό γάλα, γεγονός που υποχρεώνει τις μητέρες να σκέφτονται σημαντικά την ποιότητα της δικής τους διατροφής και ταυτόχρονα να λαμβάνουν υψηλής περιεκτικότητας σε DHA συμπλήρωμα.

Σε μεγαλύτερα παιδιά, δίνεται έμφαση από τους γονείς να λαμβάνουν διατροφικές πηγές πλούσιες σε ωμέγα 3, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις με τη βοήθεια του ειδικού ιατρού να προτείνονται συμπληρώματα με αναλογία EPA/DHA 1:1 ή και μεγαλύτερη υπέρ του EPA (1.2:1).

Σε άτομα με καρδιαγγειακή νόσο η αναλογία μπορεί να αυξηθεί στο 1.5:1, ενώ σε ηλικιωμένα άτομα συνιστάται η πρόσληψη ωμέγα 3 με όσο το δυνατό περισσότερο EPA

Ποια είναι τα βασικά οφέλη των ωμέγα 3 λιπαρών οξέων για την υγεία

Συγκεντρωτικά μπορούμε να πούμε πως τα ωμέγα 3 παίζουν σημαντικούς και διάφορους ρόλους για το σώμα:

  1. Βελτίωση της καρδιακής λειτουργίας
  2. Μπορεί να βοηθήσει στην καταπολέμηση των ψυχικών διαταραχών
  3. Μείωση της φλεγμονής
  4. Βοηθά στην πρόληψη και διαχείριση των αυτοάνοσων νοσημάτων
  5. Υποστήριξη των οστών και των αρθρώσεων
  6. Πιθανή βελτίωση του ύπνου
  7. Όφελος στην αύξηση και ωρίμανση του κεντρικού νευρικού συστήματος στα παιδιά
  8. Καταπολέμηση του εμμηνορροϊκού άλγους
  9. Σύνδεση με μειωμένο κίνδυνο εκφύλισης της ωχράς κηλίδας
  10. Υποστήριξη της υγείας του δέρματος και επιβράδυνση της γήρανσης

Τι κοιτάμε σε ένα συμπλήρωμα που περιέχει ωμέγα 3;

Η βιοδιαθεσιμότητα ενός συμπληρώματος είναι επίσης πολύ σημαντική. Βιοδιαθεσιμότητα σημαίνει πόσο από αυτό που καταναλώνουμε απορροφάται στο σώμα και εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, όπως η μορφή των θρεπτικών ουσιών που φτάνουν στο σώμα.

Με την μορφή των τριγλυκεριδίων, τα λιπαρά οξέα είναι στη φυσική τους κατάσταση και έτσι η βιοδιαθεσιμότητα ,μπορεί να φτάσει το 95%.

Στην επιλογή ενός ποιοτικού συμπληρώματος πρέπει να ελέγχεται η πιστοποίηση του προϊόντος στη συσκευασία. Έτσι, αξιολογούνται οι διαδικασίες χρήσης και επεξεργασίας των πρώτων υλών.

Υπάρχει κίνδυνος από τη λήψη υπερβολικής ποσότητας ωμέγα 3;

Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια των Τροφίμων ορίζει ως τη μέγιστη ημερήσια λήψη των ωμέγα 3 λιπαρών οξέων στα 5g για τους ενήλικες.

Υπέρβαση αυτής της δοσολογίας μπορεί να επιφέρει μεταβολές στην πηκτικότητα του αίματος με συμπτώματα τους εύκολους μώλωπες ή ακόμη και την αιμορραγία σε άτομα που λαμβάνουν αντιπηκτική αγωγή.

Η γνώμη του ειδικού ιατρού βοηθάει σημαντικά στην πιθανή έναρξη ενός συμπληρώματος και στην αποφυγή εμφάνισης ανεπιθύμητων αντιδράσεων. 

 

Στο ιατρείο μας ακολουθούνται συγκεκριμένα πρωτόκολλά χρήσης συμπληρωματικής αγωγής ανάλογα το ιστορικό ενός ατόμου και πάντα υπό συνεχή ιατρική παρακολούθηση.

Χρησιμοποιούμε cookies για να κάνουμε ακόμη καλύτερη την εμπειρία σας στο site μας. Αν συμφωνείτε, υποθέτουμε ότι είστε σύμφωνος/η να δέχεστε cookies από αυτό το site.

Privacy Settings saved!
Setari permisiuni

Utilizăm fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe website-ul nostru. Dacă continuați, presupunem că sunteți de acord să primiți cookie-uri de pe acest site.

Utilizăm fișiere de tip cookie pentru a personaliza și imbunătăți experiența ta pe website-ul nostru.

Utilizăm fișiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe website-ul nostru.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services