Είναι όντως η σοκολάτα μια καλή τροφή;

Είναι γεγονός ότι σε μικρές ποσότητες η σοκολάτα προσφέρει ευχαρίστηση και απόλαυση. Είναι ίσως η αγαπημένη τροφή εκατομμυρίων ανθρώπων, ανεξαρτήτου ηλικίας, με την παγκόσμια αγορά και διακίνηση να ξεπερνά τα 20 δις δολάρια. Καθημερινά μικροί και μεγάλοι σπεύδουν να προμηθευτούν προϊόντα με σοκολάτα.

Είναι όντως η σοκολάτα μια τροφή που βοηθά την καρδιαγγειακή μας υγεία και τη μνήμη;

Μάλλον αυτό είναι μια υπερβολή που υπερίσχυσε τα προηγούμενα χρόνια. Μερικές επιδημιολογικές μελέτες συσχέτισαν την κατανάλωση της σοκολάτας με μικρή μείωση στις καρδιακές παθήσεις και την άνοια, χωρίς όμως να αποδεικνύεται η σχέση αιτίας – αποτελέσματος.

Όποιο όφελος της είχε αποδοθεί οφείλεται όχι σε καθεαυτή τη σοκολάτα αλλά στις φλαβονόλες – αντιοξειδωτικές ουσίες που υπάρχουν φυσικά στο κακάο και τη σοκολάτα. Κι ενώ μικρές κλινικές μελέτες σχετίζουν τη λήψη υψηλών δόσεων φλαβονολών με τη χαλάρωση των αιμοφόρων αγγείων και την τόνωση της ροής του αίματος προς τον εγκέφαλο, εντούτοις απαιτούνται περισσότερα στοιχεία ώστε να καθοριστεί αν μπορούν να αποτρέψουν μια καρδιακή προσβολή ή ένα εγκεφαλικό επεισόδιο.

Όπως αναφέρει η Δρ. Jo-Ann Manson, διευθύντρια του Τμήματος Προληπτικής Ιατρικής του Harvard: «Οι φλαβονόλες είναι ότι πιο συναρπαστικό και ενδιαφέρον παρουσιάζεται στις διατροφικές παρεμβάσεις μας για τη μείωση του κινδύνου καρδιαγγειακής νόσου και μια  τυχαιοποιημένη μελέτη μεγάλης κλίμακας είναι το επόμενο βήμα για τον έλεγχο της αποτελεσματικότητάς της».

Η ίδια προΐσταται μιας τέτοιας μελέτης στην οποία συμμετέχουν πάνω από 18.000 άτομα, γυναίκες άνω των 65 ετών και άνδρες άνω των 60 ετών, που χωρίστηκαν σε δυο ομάδες: η πρώτη καταναλώνει καθημερινά 750 mg φλαβονολών σε κάψουλα, ενώ η δεύτερη ομάδα λαμβάνει εικονική (placebo) κάψουλα. Η ερευνητική ομάδα θα παρακολουθήσει τα συγκεκριμένα άτομα για διάστημα 4 ετών και θα συγκρίνει τον αριθμό των καρδιακών προσβολών, εγκεφαλικών επεισοδίων και των θανάτων σε κάθε ομάδα.

Πως διαφέρουν οι σοκολάτες

Τα κύρια είδη σοκολάτας που συναντώνται στο εμπόριο είναι η μαύρη, η γάλακτος και η λευκή.

Η μαύρη σοκολάτα περιέχει κατά 30 έως 70 % κακαόμαζα. Όσο μεγαλύτερο είναι το ποσοστό αυτό τόσο καλύτερη είναι η γεύση της σοκολάτας. Η καλής ποιότητας μαύρη σοκολάτα έχει μικρή περιεκτικότητα σε ζάχαρη, λεκιθίνη και περιέχει γνήσια βανίλια, που προσδίδει εξαιρετικό άρωμα, ενώ το περιεχόμενο σε φλαβονόλες ποικίλλει ευρέως. Για να λάβουμε 750 mg φλαβονόλες πρέπει να λάβουμε αρκετά κομμάτια μαύρης σοκολάτας, που αντιστοιχούν σε 700 θερμίδες τουλάχιστον.

Η σοκολάτα γάλακτος περιέχει γάλα σε σκόνη ή συμπυκνωμένο γάλα, και περιέχει 20 % κακαόμαζα κατά μέσο όρο. Μια σοκολάτα γάλακτος υψηλής ποιότητας περιέχει τουλάχιστον 40 % γνήσιο κακάο. Η σοκολάτα γάλακτος είναι πιο μαλακή και πιο γλυκιά σε σχέση με την μαύρη. Για να λάβουμε 750 mg φλαβονόλες πρέπει να λάβουμε ποσότητα σοκολάτας γάλακτος ίση με 1000 θερμίδες τουλάχιστον, ξεπερνώντας κατά πολύ τις συνιστώμενες οδηγίες πρόσληψης ζάχαρης και κορεσμένων λιπαρών.

Η λευκή σοκολάτα δεν περιέχει καθόλου κακαόμαζα, αλλά παίρνει γεύση από το βούτυρο του κακάο. Συνήθως περιέχει βούτυρο κακάο, γάλα ή προϊόντα γάλακτος σε στερεά μορφή, λεκιθίνη, σάκχαρα και κάποιες αρωματικές ουσίες. Έχει πολύ γλυκιά γεύση και η καλής ποιότητας σοκολάτα έχει πλούσια και απαλή αίσθηση. Πολλές φορές περιέχει αρωματικές ουσίες όπως η βανίλια, αλλά δεν περιέχει καθόλου φλαβονόλες.

Αναζητώντας τις φλαβονόλες

Η ποσότητα φλαβανολών σε οποιοδήποτε προϊόν σοκολάτας εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένων της γενετικής των συγκεκριμένων φυτών κακάο συγκομιδής, η ποιότητα του εδάφους, στο οποίο η σοδειά κακάο αναπτύχθηκε και ο τρόπος που υποβλήθηκαν σε επεξεργασία οι κόκκοι του κακάο.. Οι περισσότεροι κατασκευαστές σοκολάτας δεν αναφέρουν το ποσό των φλαβονολών στις ετικέτες των προϊόντων τους.

Αφήνοντας στην άκρη τις φλαβονόλες, η σοκολάτα είναι μια καλή εναλλακτική λύση, αλλά με μέτρο και είναι καλό συμπληρωματικά στη διατροφή μας να καταναλώνουμε 30-60g σοκολάτας 1-2 φορές την εβδομάδα.

Χρησιμοποιούμε cookies για να κάνουμε ακόμη καλύτερη την εμπειρία σας στο site μας. Αν συμφωνείτε, υποθέτουμε ότι είστε σύμφωνος/η να δέχεστε cookies από αυτό το site.

Privacy Settings saved!
Setari permisiuni

Utilizăm fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe website-ul nostru. Dacă continuați, presupunem că sunteți de acord să primiți cookie-uri de pe acest site.

Utilizăm fișiere de tip cookie pentru a personaliza și imbunătăți experiența ta pe website-ul nostru.

Utilizăm fișiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe website-ul nostru.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services