Τo D or not to D? (Πόσο σημαντική είναι η βιταμίνη D;)

Η βιταμίνη D είναι ίσως ένας από τους πιο σημαντικούς ανοσορυθμιστικούς παράγοντες για τον οργανισμό μας. Είναι γεγονός πως χαμηλά επίπεδα βιταμίνη D σχετίζονται με την εμφάνιση κυρίως χρόνιων προβλημάτων υγείας.

Η βιταμίνη D μπορεί να συντεθεί στο δέρμα όταν αυτό εκτίθεται στο φως του ήλιου και στη συνέχεια μεταβολίζεται στο ήπαρ και τους νεφρούς στη μεταβολικά ενεργή μορφή που ονομάζεται 1α, 25-διυδροξυβιταμίνη D.

Μέσω δέσμευσης στον υποδοχέα βιταμίνης D (VDR), η 1α, 25-διϋδροξυβιταμίνη D μπορεί να ρυθμίσει την έκφραση εκατοντάδων γονιδίων που εμπλέκονται σε σκελετικές και άλλες βιολογικές λειτουργίες.

Η βιταμίνη D είναι απαραίτητη για τη φυσιολογική ανάπτυξη και συντήρηση των οστών, μέσω της ρύθμισης της ομοιόστασης του ασβεστίου και του φωσφόρου.
Η σοβαρή ανεπάρκεια βιταμίνης D προκαλεί ραχίτιδα στα παιδιά και οστεομαλακία σε ενήλικες.

Η βιταμίνη D εμφανίζει επίσης πολλές μη σκελετικές επιδράσεις, ιδιαίτερα στο ανοσολογικό, ενδοκρινικό και καρδιαγγειακό σύστημα.

Ο δευτερογενής υπερπαραθυρεοειδισμός, λόγω ανεπάρκειας βιταμίνης D μπορεί να αυξήσει τη διάσπαση των οστών και να προκαλέσει οστεοπόρωση. Οι τυχαιοποιημένες κλινικές δοκιμές δείχνουν ότι η συμπλήρωση με τουλάχιστον 800 IU / ημέρα βιταμίνης D μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο πτώσεων και καταγμάτων σε ηλικιωμένα άτομα.

Această imagine are atributul alt gol; numele fișierului este 8-3.jpg

Η βιταμίνη D μπορεί να ρυθμίσει τη διαφοροποίηση και την ανάπτυξη των κυττάρων μέσω του υποδοχέα της βιταμίνης D που βρίσκεται στα περισσότερα κύτταρα του σώματος. Οι παρατηρητικές μελέτες έχουν αναφέρει τις συσχετίσεις μεταξύ της χαμηλής έκθεσης στον ήλιο, της μειωμένης τιμής βιταμίνης D και του αυξημένου κινδύνου ανάπτυξης καρκίνου του παχέος εντέρου και του μαστού.

Απαιτούνται τυχαιοποιημένες ελεγχόμενες δοκιμές για να αξιολογηθεί εάν η πρόληψη του καρκίνου μπορεί να ωφεληθεί από τη συμπλήρωση βιταμίνης D.

Διάφορες μελέτες παρατήρησης ανέφεραν αντίστροφους συσχετισμούς μεταξύ της βιταμίνης D και της ευαισθησίας ή της σοβαρότητας των αυτοάνοσων ασθενειών, συμπεριλαμβανομένου του σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1, της σκλήρυνσης κατά πλάκας, της ρευματοειδούς αρθρίτιδας και του συστηματικού ερυθηματώδους λύκου.
Οι τρέχουσες αποδείξεις από μελέτες παρατήρησης υποδηλώνουν μια αντίστροφη σχέση μεταξύ των συγκεντρώσεων της κυκλοφορούσας βιταμίνης D και του κινδύνου σακχαρώδους διαβήτη τύπου 2.

Δεν είναι ακόμη γνωστό εάν η διόρθωση της ανεπάρκειας βιταμίνης D σε άτομα με δυσανεξία στη γλυκόζη μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εξέλιξης του σακχαρώδους διαβήτη τύπου 2.

Οι τυχαιοποιημένες κλινικές δοκιμές εξετάζουν επί του παρόντος εάν η χορήγηση συμπληρωμάτων βιταμίνης D μπορεί να περιορίσει τη γνωστική επιδείνωση και την πρόοδο της νόσου σε άτομα με νευροεκφυλιστική ασθένεια.


Η ανεπάρκεια βιταμίνης D σε έγκυες γυναίκες μπορεί να σχετίζεται με αρκετές ανεπιθύμητες ενέργειες για τη μητέρα και το νεογέννητο. Η ασφάλεια και τα οφέλη της συμπλήρωσης βιταμίνης D κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης πρέπει να αξιολογούνται και σε κλινικές δοκιμές.


Πρόσφατες προκαταρκτικές μελέτες έχουν δείξει ότι η συμπλήρωση βιταμίνης D μπορεί να προσφέρει πολλά υποσχόμενες βελτιώσεις στη διαχείριση της ατοπικής δερματίτιδας (έκζεμα) και της νόσου του Crohn

Το Ινστιτούτο Linus Pauling συνιστά γενικά οι υγιείς ενήλικες να λαμβάνουν καθημερινά 2.000 IU (50 μg) συμπληρωματικής βιταμίνης D. Οι περισσότερες πολυβιταμίνες περιέχουν 400 IU (10 μg) βιταμίνης D και συμπληρώματα βιταμίνης D με ένα συστατικό είναι διαθέσιμα για επιπλέον συμπλήρωση.

Μια σειρά παραγόντων επηρεάζουν τα επίπεδα βιταμίνης D ενός ατόμου. Ενδεικτικά αναφέρουμε έξι σημαντικούς:

  • Που ζούμε – όσο περισσότερο απομακρυνόμαστε από τον Ισημερινό, τόσο λιγότερη UVB φτάνει στην επιφάνεια της γης κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Επίσης, μικρότερης διάρκειας ημέρες και ο ρουχισμός, που καλύπτουν τα άνω και κάτω άκρα, περιορίζουν την έκθεση σε UVB
  • Η ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα – σωματίδια άνθρακα που απελευθερώνονται από την καύση ορυκτών καυσίμων, ξυλεία και διασπορά άλλων υλικών δεσμεύουν την υπεριώδη ακτινοβολία και έτσι μειώνουν την απορρόφηση βιταμίνης D
  • Χρήση των αντηλιακών – τα αντηλιακά αποτρέπουν τα εγκαύματα από τον ήλιο, μπλοκάροντας όμως και την απορρόφηση της βιταμίνης D
  • Το χρώμα του δέρματος – η μελανίνη είναι ουσία που καθιστά το δέρμα πιο σκούρο. Ανταγωνίζεται τη UVB, άρα και την απορρόφηση της βιταμίνης D
  • Το σωματικό βάρος – αρκετές μελέτες έχουν συσχετίσει την παχυσαρκία με τη μειωμένη απορρόφηση της βιταμίνης D, μια και η διατροφή πλούσια σε επεξεργασμένα και τυποποιημένα τρόφιμα επηρεάζει την βιοδιαθεσιμότητα της λιποδιαλυτής βιταμίνης D δεν εισχωρεί εντός των κυτταρικών μεμβρανών
  • Η ηλικία – σε σχέση με νεότερους ανθρώπους, οι ηλικιωμένοι έχουν χαμηλότερα επίπεδα βιταμίνης D

Για να προσαρμοστούν οι ατομικές διαφορές και να εξασφαλιστεί επαρκής κατάσταση βιταμίνης D στο σώμα, το Linus Pauling Institute συνιστά τιμές 25-υδροξυβιταμίνης D στον ορό τουλάχιστον 30 ng / mL (75 nmol / L).

Οι παρατηρητικές μελέτες υποδεικνύουν ότι οι συγκεντρώσεις 25-υδροξυβιταμίνης D στον ορό μεταξύ 30 ng / mL και 60 ng / mL σχετίζονται με χαμηλότερους κινδύνους επιβλαβών αποτελεσμάτων της υγείας, συμπεριλαμβανομένων των καρκίνων και των αυτοάνοσων ασθενειών.

Η απορρόφησή της γίνεται ακόμη πιο εύκολη, όταν υπάρχουν και επιπλέον συστατικά που ευνοούν τη δράση της, όπως είναι το μαγνήσιο, ο ψευδάργυρος, η βιταμίνη Κ2 και το βόριο. Αυτά τα συστατικά αποτελούν ουσιαστικά τους συν-παράγοντές της.

 Πρέπει να έχουμε κατά νου πως για να έχει τις ευεργετικές δράσεις στον οργανισμό μας, η βιταμίνη D χρειάζεται να έχει τιμές όλη τη διάρκεια του έτους άνω των 48ng/ml.

Χρησιμοποιούμε cookies για να κάνουμε ακόμη καλύτερη την εμπειρία σας στο site μας. Αν συμφωνείτε, υποθέτουμε ότι είστε σύμφωνος/η να δέχεστε cookies από αυτό το site.

Privacy Settings saved!
Setari permisiuni

Utilizăm fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe website-ul nostru. Dacă continuați, presupunem că sunteți de acord să primiți cookie-uri de pe acest site.

Utilizăm fișiere de tip cookie pentru a personaliza și imbunătăți experiența ta pe website-ul nostru.

Utilizăm fișiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe website-ul nostru.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services