Υγεία της καρδιάς – Χρήσιμες απαντήσεις σε απλά ερωτήματα

Σχεδόν κάθε μέρα έρχεται στην επιφάνεια μια νέα λέξη-κλειδί ή μια διατροφική τάση ή μια θεραπεία που υπόσχεται πως θα μας προστατεύσει ενάντια στις καρδιακές παθήσεις – την πρώτη αιτία θανάτου τόσο για τους άντρες όσο και για τις γυναίκες.

Ορισμένοι τρόποι για την ενίσχυση της υγείας της καρδιάς έχουν αποδειχτεί έμπρακτα μέσα από την επιστήμη. Υπάρχουν βέβαια συμβουλές/απόψεις που κινούνται απλά στο πλαίσιο της ενημέρωσης.

Μια πολύ ενδιαφέρουσα πρόσφατη συνέντευξη του καθηγητή Ιατρικής και διευθυντή Προληπτικής Καρδιολογίας στο Texas University, Amit Khera MD, όσον αφορά την υγεία της καρδιάς μας δίνει με απλά και άμεσα λόγια απαντήσεις σε ερωτήσεις που όλοι έχουν. Δηλώνεται η σημασία της διατροφής, της άσκησης και της αποφυγής παραγόντων που επηρεάζουν τον τρόπο ζωής μας όπως το κάπνισμα.

Οι κυριότερες επισημάνσεις είναι οι ακόλουθες:

Μήπως κάποια από τις νέες τάσεις διατροφής, όπως η διατροφή keto, προστατεύει την υγεία της  καρδιάς;

Ένα πράγμα που είναι αποδεκτό είναι ότι μια δίαιτα απώλειας βάρους αποτελεί σε γενικές γραμμές μια υγιεινή διατροφή, τόσο για τη καρδιά όσο και για  τον οργανισμό μας εν γένει. Υπάρχουν όμως ορισμένα στοιχεία που λένε πως οι άνθρωποι που ακολουθούν τη δίαιτα keto μπορούν εν μέρει να χάσουν βάρος, αλλά σε πολλές περιπτώσεις η χοληστερόλη τους αυξάνεται.

Τι έχετε να πείτε σχετικά με την φυτική/ χορτοφαγική δίαιτα;

Σε γενικές γραμμές οι δίαιτες αυτές αποτελούν έναν υγιεινό τρόπο διατροφής ανάλογα βέβαια με το τι καταναλώνει ο κάθε άνθρωπος. Όλοι απλώς υποθέτουν πως όλοι οι άνθρωποι που είναι χορτοφάγοι και vegan είναι υγιείς όσον αφορά τη καρδιά τους, αλλά αυτό χρήζει προσοχής μια και παράλληλα μπορεί να καταναλώνουν τροφές που δημιουργούν επιπλέον βλάβες στα αγγεία, όπως πχ. τα ανθρακούχα ποτά και επεξεργασμένα – junk – τρόφιμα.

Θα πρέπει να κόψουμε τη ζάχαρη από τη ζωή μας για να μειώσουμε τους καρδιακούς κινδύνους;

Σε κάθε δεκαετία υπάρχει αυτό που λέμε ο φόβος και ο τρόμος όσον αφορά στη κατανάλωση τροφίμων.

Τα παλαιότερα χρόνια καταναλώναμε πολλά κορεσμένα λιπαρά, τα οποία έπειτα αντικαταστήθηκαν από τα προϊόντα που ήταν πλούσια σε περιεκτικότητα φρουκτόζης και υδατανθράκων. Τώρα πια είμαστε στη εποχή της κατανάλωσης της ζάχαρης. Το σωστό είναι να ακολουθούμε ένα υγιεινό μοτίβο διατροφής χωρίς στερήσεις και υπερβολές. Η φυσιολογική ποσότητα ζάχαρης σε τρόφιμα φρέσκα και οργανικά είναι επιτρεπτή.

Ποια είναι η καλύτερη διατροφή που μπορούμε να ακολουθήσουμε για να έχουμε μια υγιής καρδιά;

Σύμφωνα με έρευνες η μόνη διατροφή που συμβάλλει στην υγεία της καρδιάς είναι η μεσογειακή διατροφή. Οι μελέτες δείχνουν ότι οι άνθρωποι που ακολουθούν τη μεσογειακή διατροφή έχουν 30% χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης καρδιακών παθήσεων. Καμία άλλη διατροφή μέχρι στιγμής δεν μπορεί να συγκριθεί με αυτήν  της μεσογειακής.

Ποιες είναι οι τελευταίες απόψεις για τη καθημερινή χρήση ασπιρίνης;

Η χρήση της ασπιρίνης μπορεί να μειώσει λίγο το κίνδυνο καρδιαγγειακών νόσων και εγκεφαλικών επεισοδίων, αλλά προκαλεί σοβαρούς κινδύνους αιμορραγίας. Για το λόγο αυτό, σε ανθρώπους που δεν έχουν εμφανίσει κάποιο σύμπτωμα καρδιακών παθήσεων οι πρόσφατες οδηγίες δεν συνιστούν τη συχνή χρήση ασπιρίνης. Από την άλλη, τα άτομα με έντονο οικογενειακό ιστορικό καρδιακής προσβολής, των οποίων ο κίνδυνος αιμορραγίας είναι χαμηλός, μπορούν να κάνουν καθημερινή χρήση της ασπιρίνης σύμφωνα πάντα με τις οδηγίες  του γιατρού τους.

Γνωρίζουμε πως το κάπνισμα αυξάνει τις καρδιακούς κινδύνους, τι έχετε όμως να μας πείτε για το ηλεκτρονικό τσιγάρο;

Σίγουρα δε γνωρίζουμε ακόμη τόσα πολλά για το ηλεκτρονικό τσιγάρο, αλλά υπάρχουν πρώτες έρευνες που δείχνουν πως έχει αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία μας. Τα ηλεκτρονικά τσιγάρα περιέχουν νικοτίνη και άλλες χημικές ουσίες που δεν μπορούμε ακόμη να γνωρίζουμε τις σαφείς αρνητικές επιπτώσεις για την υγεία του οργανισμού. Η χρήση του ηλεκτρονικού τσιγάρου έχει αυξηθεί ραγδαία τα τελευταία χρόνια πράγμα που ανησυχεί ιδιαίτερα τους επιστήμονες.

Πόσο θα πρέπει να κοιμόμαστε ώστε να προστατέψουμε την υγεία της καρδιάς μας;

Τα άτομα που κοιμούνται πολύ λίγο ή παραπάνω από το φυσιολογικό τείνουν να έχουν πιο δυσμενείς καρδιακές επιπτώσεις. Σίγουρα μερικοί άνθρωποι χρειάζονται περισσότερες ώρες ύπνου από άλλους, αλλά οι 7 έως 9 ώρες είναι το βέλτιστο για τους περισσότερους ενήλικες ανθρώπους.

Ποιες επιπτώσεις μπορούν να έχουν οι ηλεκτρονικές συσκευές στην υγεία της καρδιάς μας;

Υπάρχει ένα καλό και ένα κακό στη συγκεκριμένη περίπτωση. 

Το κακό είναι το μπλε φως της οθόνης. Επηρεάζει σίγουρα τον κιρκάδιο ρυθμό και την ποιότητα του ύπνου. Αυτό μπορεί να έχει επίδραση στην υγεία της καρδιάς, αλλά δεν μπορούμε να το πούμε με βεβαιότητα.

Επίσης, είναι γεγονός πως οι άνθρωποι που περνούν πολύ χρόνο μπροστά από μια οθόνη αδρανοποιούνται με αποτέλεσμα να μην ασκούνται, πράγμα που εντείνει τον κίνδυνο των καρδιακών παθήσεων. Υπάρχει βέβαια και η άλλη άποψη που αναφέρει πως πολλοί άνθρωποι χρησιμοποιούν τη συσκευή τους για να ενημερώνονται για θέματα της υγεία της καρδιάς βρίσκοντας μέσα από το διαδίκτυο πολλές χρήσιμες συμβουλές που βοηθούν στο  να ακολουθούν έναν υγιεινό τρόπο ζωής.

Ποιο είδος άσκησης προσφέρει σημαντικά οφέλη για την υγεία της καρδιάς;

Η αερόβια άσκηση αποτελεί τη βάση για την πρόληψη των καρδιακών παθήσεων. Εάν θέλετε να μειώσετε το κίνδυνο εμφάνισης καρδιακών παθήσεων μπορείτε να βάλετε στη ζωή σας το περπάτημα, το τζόκινγκ, το ποδήλατο καθώς και τις ασκήσεις αντοχής.

Τι νέες πληροφορίες έχετε να αναφέρετε σχετικά με την σύνδεση του στρες και των καρδιαγγειακών παθήσεων;

Είναι γνωστό πως το χρόνιο στρες μπορεί να επηρεάσει τη ροή του αίματος στη καρδιά και να οδηγήσει και σε κάποιες άλλες ανεπιθύμητες παραμέτρους, όπως η φλεγμονή. Η πρόκληση είναι πως κάθε άνθρωπος στην ερώτηση για το τι είναι άγχος δίνει μια διαφορετική απάντηση. Πολλοί άνθρωποι μπορούν να έχουν περισσότερη ανθεκτικότητα απέναντι στο στρες σε σχέση με κάποιους άλλους, ενώ σημαντικό ρόλο αποτελεί το γεγονός πως υπάρχουν διαφορετικά είδη στρες. Για τη καταπολέμηση του στρες μια πολύ καλή τεχνική χαλάρωσης αποτελεί ο διαλογισμός. Μελέτες δείχνουν πώς  τέτοιου είδους τεχνικές χαλάρωσης μπορούν να μειώσουν την αρτηριακή πίεση του οργανισμού.

Πολλοί Αμερικάνοι δίνουν μεγάλη βάση στα γονίδια τους για να μάθουν για τους καρδιακούς κινδύνους. Πόσο ωφέλιμο είναι τελικά αυτό;

Ορισμένες ασθένειες ονομάζονται μονογενετικές, που σημαίνει πως υπάρχει ένα γονίδιο που τις προκαλεί. Εάν έχετε αυτό το γονίδιο , ο κίνδυνος είναι υψηλότερος. Σε αντίθεση περίπτωση οι καρδιακές παθήσεις είναι πολυγενετικές. Πολλά γονίδια τις προκαλούν και όσες περισσότερες παραλλαγές αυτών των γονιδίων έχετε τόσο μεγαλύτερος είναι ο κίνδυνος εμφάνισης καρδιακής νόσου.

Πως μπορεί το μικροβίωμα του εντέρου να επηρεάσει την υγεία της καρδιάς;

Σκεφτόμαστε πάντα τον εαυτό μας ως ένα ανεξάρτητο όν και δε συνειδητοποιούμε ότι είμαστε πραγματικά φορείς δισεκατομμυρίων όντων μέσα μας. Έχουμε μια άμεση σχέση με τα βακτήρια που ζουν στο έντερο μας.  Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι όταν τρώτε κόκκινο κρέας, τα βακτήρια στο έντερο παράγουν μέσα από το κρέας μια ουσία που λέγεται TMAO (Trimethylamine N-oxide), το οποίο φαίνεται να βλάπτει τα αιμοφόρα αγγεία και τη καρδιά. Είμαστε σε μια πρώιμη διαδικασία όπου προσπαθούμε να δούμε ποια διατροφικά πρότυπα επηρεάζουν θετικά το μικροβίωμα του εντέρου.

Ποιες εξετάσεις καρδιακού ελέγχου προτείνετε;

Ένα τεστ που αξίζει να αναφέρω είναι η αξονική τομογραφία της καρδιάς. Σκοπός είναι να εντοπιστούν τα άτομα που έχουν συσσώρευση στις αρτηρίες τους χωρίς συμπτώματα και να διατρέχουν έτσι κίνδυνο εμφάνισης καρδιακής νόσου, χωρίς να το γνωρίζουν. Οι άνθρωποι αυτοί θα χρειαστούν μια πιο εντατική θεραπεία συμπεριλαμβανομένων των φαρμάκων.

Με βάση τη τελευταία έρευνα, τι αλλαγές έχετε κάνει εσείς όσον αφορά τη δική σας ρουτίνα;

Πρώτα από όλα προσπαθώ να ακολουθώ μια σωστή διατροφή. Καταναλώνω τρόφιμα από όλα τη γκάμα των χρωμάτων. Έχω βάλει το περπάτημα στην καθημερινότητα μου, αποφεύγω τα επεξεργασμένα προϊόντα και έχω εμπλουτίσει το μενού μου με λαχανικά και φρούτα.

 

Χρησιμοποιούμε cookies για να κάνουμε ακόμη καλύτερη την εμπειρία σας στο site μας. Αν συμφωνείτε, υποθέτουμε ότι είστε σύμφωνος/η να δέχεστε cookies από αυτό το site.

Privacy Settings saved!
Setari permisiuni

Utilizăm fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe website-ul nostru. Dacă continuați, presupunem că sunteți de acord să primiți cookie-uri de pe acest site.

Utilizăm fișiere de tip cookie pentru a personaliza și imbunătăți experiența ta pe website-ul nostru.

Utilizăm fișiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe website-ul nostru.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Απορρίψη όλων των υπηρεσιών
Δέχομαι όλες τις υπηρεσίες